Język: PL | EN |RU | RO | BY | LT | AE

Aktualności

Nowa „zielona” jakość drutu produkcji RYWAL-RHC czyli pora na MOST GREEN – drut spawalniczy wyprodukowany przy użyciu energii z odnawialnych źródeł energii

hookit akcja 135

Dzisiejsze czasy wymagają od wszystkich branż, w tym również od szeroko pojętej branży spawalniczej ...

Więcej…

Zapraszamy na COBOT Day (18-19 lutego 2025)

cobot day 135pxZapraszamy na pokaz unikalnych możliwości robotów współpracujących LORCH

Więcej…

Życzenia świąteczne od RYWAL-RHC

kartka swiateczna 135

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz Szczęśliwego Nowego ...

Więcej…

Jak uzyskać dofinansowanie projektów z ZUS poprawiających warunki pracy w Twojej firmie

filtro 135

Konkurs ZUS "Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę BHP"

Więcej…

Podsumowanie udziału RYWAL-RHC w Międzynarodowych Targach Spawalniczych ExpoWelding 2024

expo welidng 135Międzynarodowe Targi Spawalnicze ExpoWelding 2024 w Katowicach były dla naszej firmy wyjątkowym wydarzeniem, które umożliwiło nam zaprezentowanie innowacyjnych rozwiązań oraz nawiązanie nowych, wartościowych relacji z klientami i partnerami biznesowymi.


Więcej…

Promocja spawalnictwa wsród uczniów z Kłobucka

ksse 135

Firma RYWAL-RHC miała zaszczyt zostać zaproszona do współpracy przy wyjątkowym wydarzeniu ...

Więcej…

Relacja z 25. Pomorskim Sympozjum Spawalnictwa i 27. Spotkaniu Spawalników Wybrzeża

sympozjum gdansk

5 września 2023 roku na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej ...

Więcej…

Relacja z 23. Szczecińskiego Seminarium Spawalniczego

logo 23

12 września 2024 roku, na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki Zachodniopomorskiego ...

Więcej… Zobacz wszystkie

Promocje

Graj w zielone

koszulka model

Otrzymaj zieloną koszulkę polo GRATIS przy zakupie pierwszej palety drutu (960 kg w szpulach lub ...

Więcej…

Oferta specjalna produktów firmy ESAB - Q1 2025

esab logo

W pierwszym kwartale polecamy produkty firmy ESAB - Rustler Basic/PRO, Rogue ES/ET Pulse oraz ...

Więcej…

Na sportowo z MOSTem

na sportowo z mostem kurtka 135x13

Kupuj profesjonalne ściernice MOST i otrzymaj wyjątkowy prezent marki 4F.

Więcej… Zobacz wszystkie

Okazje cenowe

PONTIG 210 DC

W okazjach cenowych inwertorowy prostownik spawalniczy PONTIG 210 DC do ...

Więcej…

Fanmig 322W Pulse MOST

ponte

W okazjach cenowych inwertorowy półautomat Fanmig 322W Pulse do spawania metodą ...

Więcej…

PONTIG 202 AC/DC MOST

W okazjach cenowych inwertorowy prostownik spawalniczy PONTIG 202 AC/DC do ...

Więcej…

Profesjonalna suszarka do elektrod PC400

pc500 most

W okazjach cenowych profesjonalna suszarka do elektrod PC400 MOST o pojemności ...

Więcej…

Profesjonalna suszarka do elektrod PC200

pc200 1

W okazjach cenowych profesjonalna suszarka do elektrod PC200 MOST o pojemności ...

Więcej…

Suszarka do elektrod PD-50 MOST

pd 50

W okazjach cenowych suszarka do elektrod PD-50 ...

Więcej…

Termos GS-6P MOST

Suszarki i termosy do elektrod 135

W okazjach cenowych termos do przechowywania elektrod GS-6P ...

Więcej…

Przecinarka plazmowa FANCUT 101 MOST

fanuct 40 135px

W okazjach cenowych inwertorowa przecinarka plazmowa FANCUT 101 ...

Więcej…

Fanmig 322 mobil Pulse MOST

ponte

W okazjach cenowych inwertorowy półautomat Fanmig 322 mobil Pulse MOST do ...

Więcej… Zobacz wszystkie

Vademecum

Przygotowanie powierzchni przed malowaniem z 3M™ Cubitron™ II 775L Hookit™

hookit akcja 135

Czy borykasz się z problemami wynikającymi z wykorzystania tradycyjnych materiałów ściernych ...

Więcej…

Nowoczesne rozwiązania w zaklejaniu kartonów i opakowań

paczka tartan

W dynamicznym świecie logistyki i produkcji, pewność dostawy i ochrona produktów są kluczowe. ...

Więcej…

Ochrona głowy w przemyśle z 3M™ Peltor™ G3000

peltor g3000 135

W dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się przemyśle, zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony ...

Więcej…

Rozwiązania dla problemów elektroizolacyjnych z taśmą 3M™ Temflex™ 165

temflex 165 3m 135

Pracujesz z przewodami elektrycznymi i kablami, to wiesz że odpowiednie izolowanie, wiązkowanie ...

Więcej…

Nowa generacja materiałów ściernych 3M™ Cubitron™ 3: zwiększona wydajność i trwałość

cubitro 3 sciernica 135

Firma 3M z dumą prezentuje nową linię tarcz ściernych 3M™ Cubitron™ 3, jako kolejny krok w ewolucji ...

Więcej…

Użytkowanie i konserwacja produktów do ochrony słuchu

konserwacja słuch 135

W dzisiejszych środowiskach pracy, gdzie hałas stanowi powszechną przeszkodę dla zdrowia i komfortu ...

Więcej…

xFUME ROBO - Innowacyjna dysza ssąca do odciągu dymów spawalniczych dla robotów spawalniczych

ROBiPAK mit Absaugung 135px

Nawet w przypadku zautomatyzowanych procesów spawalniczych, zwłaszcza wykorzystujących roboty ...

Więcej…

Taśma 3M™ 1900 typu duct: Wielofunkcyjne Narzędzie w Twojej Skrzynce

duct akcja 135px

Taśma 3M™ 1900 typu duct to produkt, który powinien znaleźć się w każdej skrzynce narzędziowej.

Więcej… Zobacz wszystkie

 przeglad spawalnictwa ico

Redaktor Naczelny Przeglądu Spawalnictwa rozmawia z mgr. inż. Michałem Wińczą.

Jerzy Nowacki: W zeszłym roku obchodziliśmy jubileusz Twojego osiemdziesięciolecia. Jesteś redaktorem działu Technologie w Przeglądzie Spawalnictwa, a numer 2/2009 nt. spawania stopów aluminium jest przygotowany całkowicie przez Ciebie. Jesteś wreszcie znany wśród spawalników, jak mało kto. W numerze 10/2008 pisaliśmy o Tobie, ale powiedz coś więcej. Zacznij od swoich pierwszych kroków w spawalnictwie.

 

Michał Wińcza: Moje pierwsze kroki w spawalnictwie nie były imponujące i tak mówiąc prawdę, nie bardzo jest czym się chwalić. W 1951 r. wprowadzono na uczelniach technicznych podział na tzw. „wąskie specjalności” – decyzję w miarę rozsądną i słuszną. Dynamiczny rozwój techniki w okresie wojny i w czasach powojennych tak rozbudował wiedzę techniczną, że nie sposób było ją opanować wg kryteriów stosowanych w okresie międzywojennym. Z istniejących na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej do 1951 r. trzech szerokich specjalności: ogólnokonstrukcyjnej, technologicznej i samochodowej powstało jedenaście o zawężonym zakresie programowym – w tym technologia i urządzenia spawalnicze. Zapisało się na nią pięciu śmiałków, gdyż jak się okazało, ich życie w początkowym okresie nie należało do najlżejszych. W tym okresie spawalnictwo dla wielu kojarzyło się nie z nauką, lecz z robotnikiem w wysmolonym kombinezonie, okularami na nosie i palnikiem w garści. W związku z tego typu pojmowaniem spawalnictwa zarówno sama specjalność, jak i delikwenci, którzy wyrazili chęć jej zgłębiania, były przedmiotem niewybrednych i „czerstwych” żartów i dowcipów, które głosili słuchacze innych specjalności, traktując spawalnictwo jako rzemiosło i to dość pośledniego gatunku. Rzeczywiście osiągnięcia w dziedzinie spawalnictwa – jako nauki – nie były w tym okresie imponujące.

    Okres II wojny światowej wymusił na przemyśle szerokie stosowanie procesów spawalniczych, jednak – w znakomitej większości przypadków – przy niedostatecznym naukowym i technicznym przygotowaniu do tych prac. Brak było naukowych podstaw praktycznie we wszystkich dziedzinach, zarówno od strony materiałowej, jak i sprzętowej. W okresie powojennym ujawniły się wszystkie mankamenty wynikające z niedoskonałości i braków w wiedzy spawalniczej z okresu 1939–1945 r. Typowym tego przykładem mogą być pęknięcia występujące w spawanych kadłubach statków typu LIBERTY, budowanych masowo w USA w czasie wojny, dla uzupełniania strat zadawanych przez U-Booty. Przy olbrzymich stratach w tonażu w wyniku działania niemieckich okrętów podwodnych, mało kto zwracał uwagę na takie „drobiazgi” jak pęknięcia kadłuba. Dopiero po zakończeniu działań wojennych problem ten stał się przedmiotem zainteresowania badaczy. Okazało się wtedy, że zarówno zastosowany w produkcji materiał podstawowy, jak i materiały dodatkowe nie spełniały nawet najbardziej podstawowych wymagań w tej dziedzinie. Na przykład do budowy kadłubów stosowano często blachy uzyskiwane ze złomowanych statków nitowanych, po odcięciu pasów z otworami po nitach, lub wręcz po zaspawaniu tych otworów.

    Dodatkowym czynnikiem powodującym awarie i pęknięcia była niska jakość prac spawalniczych, gdyż niedobory kadrowe w przemyśle (skuszeni wysokimi zarobkami) uzupełniali przysłowiowi kelnerzy i fryzjerzy. W okresie studiów pierwszego stopnia wyposażenie katedry „Spawalnictwa i wykonywania ustrojów stalowych” w tzw. pomoce naukowe stanowiły: przenośna wytwornica acetylenowa, kilka zdezelowanych poniemieckich spawarek oraz tablica i kreda.

   Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia dostałem w 1953 r. nakaz pracy do Stoczni Gdańskiej (wtedy jeszcze bez imienia). Były to czasy dziwne i ciekawe, o ile nie chce się powiedzieć trudne. Nie do rzadkości należały odprawy z pistoletem na biurku prowadzącego naloty „krwawego Julka” (wicepremier J. Tokarski), kończące się częstokroć natychmiastowym zwolnieniem lub wysiedleniem z Wybrzeża, czy wizyty „smutnych panów” z ROP (Referat Ochrony Przemysłu – przemysłowe UB). Jakakolwiek awaria (lub podejrzenie o takową) traktowana była jako sabotaż ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami. Pomimo czujności ROP awarie jednak występowały. Przykładowo na jednym ze statków nastąpiło pęknięcie pokładu na całej długości (ok. 80 m), które z dużym wysiłkiem udało się wyeliminować. Do wprowadzanego w tym okresie spawania zmechanizowanego (głównie automatycznego) stosowane były metody, o których nie wspomina się nawet w podręcznikach (metoda ELIN, FUSARC, spawanie w osłonie pary wodnej itp). Okres pracy w Stoczni Gdańskiej miał również i jaśniejsze strony. Współpraca i koleżeństwo z wieloma wspaniałymi ludźmi, że wymienię tylko niektórych: Antoni Bohdanowicz (mój pierwszy szef), przyjaciel Karola Wojtyły z jednej ławki, późniejsi profesorowie uczelni technicznych Mieczysław Myśliwiec, Roman Kensik, Stanisław Butnicki i legenda spawalnictwa okrętowego Ryszard Wachowski (przyuczony do zawodu, bo kończył specjalność konstrukcyjną). Kontakty z wymienionymi (i innymi) nie ograniczały się tylko do spraw zawodowych, lecz również do częstych i owocnych narad OLW i Z-u (Organizacja Lubiących Wypić i Zakąsić). I takie były początki mojej działalności jako spawalnika.

 

J.N.: Co dalej, wybór był chyba dobry i istotnie zadecydował o Twojej drodze zawodowej, jaka ona była?


M.W.: W moim odczuciu wybór był bardzo dobry, chociaż decyzja była spontaniczna i ryzykowna. Przez 11 lat byłem Głównym Spawalnikiem, przez 3 lata kierownikiem Wydziału Montażu Kadłubów Stoczni Północnej w Gdańsku, a przez kilkanaście lat kierownikiem Zespołu Projektowego w Biurze Projektowo-Technologicznym Morskich Stoczni Remontowych PROREM w Gdańsku. Okres pracy w PROREM-ie był przedzielony trzyletnią pracą na Kubie w charakterze doradcy
w Ministerstwie Przemysłu Rybnego. Ostatnie lata przed osiągnięciem wieku emerytalnego, to funkcja dyrektora naczelnego Przedsiębiorstwa Zagranicznego DORA (przemysł okrętowy i budownictwo – głównie przemysłowe). Obecnie jestem specjalistą w firmie Rywal.

 

J.N.: Współczesny inżynier spawalnik musi się stale uczyć, a jak to jest z wyroczniami, szczególnie niepodważalnymi,czy wiedza jest u nich wrodzona?


M.W.: Nie ma wiedzy wrodzonej. Postęp techniczny we wszystkich dziedzinach wiedzy jest tak ogromny, że bez stałej aktualizacji wiadomości następuje regres, ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami. Niestety obserwuje się dużą niechęć do aktualizacji wiedzy. Często w dużych zakładach prowadzących prace spawalnicze, zatrudnieni tam specjaliści nie znają podstawowych zasad i technologii spawalniczych. Niedoceniane są (głównie przez Kierownictwa Zakładów) udziały specjalistów spawalników w różnego rodzaju szkoleniach i konferencjach, na których oprócz uzyskanej wiedzy zdobywa się równie cenne kontakty i wymienia doświadczenia.

 

 

J.N.: Miałeś wiele osiągnięć zawodowych i nie tylko, pochwal się nimi.


M.W.: Było ich rzeczywiście sporo. Największym moim osiągnięciem było chyba wprowadzenie w Stoczni Północnej – w szerokim zakresie – spawania stopów aluminium. Zaowocowało to budową serii ścigaczy dla Marynarki Wojennej. Piszę o tym w numerze „Przeglądu”. Było to też podstawą do mojego projektu dyplomowego (magisterskiego) i współautorstwa dwóch książek: „Stopy aluminium w budownictwie okrętowym”, „Konstrukcje okrętowe ze stopów aluminium”, skryptu „Spawalnictwo dla konstruktorów” i kilkunastu artykułów i referatów.

 

Do ciekawszych osiągnięć zaliczyć też można:

  • kierowanie budową kilkudziesięciu kadłubów okrętowych,
  • opracowanie technologii naprawy śrub okrętowych z nowych
  • stopów NOWOSTON, SUPERSTON, CUNIAL,
  • opracowanie technologii i organizacja produkcji budowy doku 55.000 ton dla Szwecji,
  • opracowanie technologii i wdrożenie do produkcji naprawy odlewów ze stopów Al, w tym tłoków silnikowych o dużej średnicy,
  • opracowanie technologii spawania stali pancernej (AK16) o wysokich parametrach wytrzymałościowych,
  • autorstwo ok. 70 artykułów i referatów.

 

J.N.: Czy możesz udzielić rad młodym spawalnikom – co robić, żeby być dobrym?


M.W.: Radę można zamknąć w jednym zdaniu. Stale aktualizować
swoją wiedzę i utrzymywać kontakty z ośrodkami naukowo-technicznymi, nie zaniedbując kontaktów z kolegami
po fachu.


J.N.: Oczywiście nie zapominając o lekturze literatury fachowej. A Twoje życie intelektualne i zainteresowania niespawalnicze?

 

M.W.: Jest tego dość sporo. Na pierwszym planie jest muzyka poważna, głównie osiemnasto- i dziewiętnastowieczna oraz operowa. Lektura – z tym jest coraz trudniej, wybranie wartościowych książek z „potopu” chałtury jest często wysiłkiem ponad siły. Dlatego coraz częściej sięgam po literaturę faktu, głównie historyczną. Niestety niektóre z moich zainteresowań muszę ograniczać, np. turystykę wysokogórską i żeglarstwo, ale nie rezygnuję z tego całkowicie. No i biesiady w gronie przyjaciół.


J.N.: W tym miejscu wypada Ci powiedzieć coś dobrego o Przeglądzie Spawalnictwa.


M.W.: Nie chciałbym być posądzony o lizusostwo i autoreklamę (jako redaktor działowy PRZEGLĄDU), ale jest to naprawdę bardzo fajne pismo.


J.N.: Dziękuję za rozmowę, licząc na dalszą współpracę z naszym czasopismem i życzę Ci stu lat w zdrowiu i dotychczasowej pogodzie ducha.


M.W.: Tak mało?


Rozmawiał: Jerzy Nowacki
Zachodniopomorski
Uniwersytet Technologiczny

 

 

Podziel się z innymi!

Pozostałe serwisy firmy

odpylamy.pl
Projektowanie i dobór, montaż, serwis instalacji i urządzeń odpylających dla różnych gałęzi przemysłu.
szlifowanie.info
Serwis internetowy poświęcony obróbce stali nierdzewnej. Wszystko o materiałach, urządzeniach i technologiach.
elkrem.com.pl
Materiały i urządzenia do napawania i regeneracji. Układy plastyfikujące oraz obróbka CNC.
podnoszenie.eu
Systemy transportu bliskiego, żurawie, żurawików, suwnice, wciągników oraz wiele innych.
xiris.pl
Wysoce wyspecjalizowane kamery spawalnicze do badania jakości spoin spawalniczych
www.readytorobot.eu
Integrator zrobotyzownaych systemów spawalniczych oraz systemów automatyzacji procesów produkcyjnych.
www.matyergonomiczne.pl
Ergonomiczne, antyzmęczeniowe maty przemysłowe. Sprawdź jak możesz w prosty sposób poprawić zdrowie swoich pracowników.
www.integrator-rhc.pl
Dostawca i inetegrator systemów zrobotyzowanych dla przemysłu, systemów obróbczych oraz systemów narzędzi montażowych.